Syfte
Syftet med utbildningen är att ge dig som förbundsanställd grundkunskaper inom pension och försäkring för privatanställda tjänstemän.
Vem kan anmäla sig?
Utbildningen vänder sig till förbundsanställda som kommer i kontakt med pension- och försäkringsfrågor.
För att gå utbildningen ska du ha gått PTK:s introduktionsutbildning eller besitta motsvarande kunskaper.
Utbildningens upplägg
Utbildningen är webbaserad i Teams och pågår under två dagar. Inför den första dagen kommer du att få förberedande webbuppgifter att göra på egen hand.
Under utbildningsdagarna krävs ett stort engagemang eftersom vi jobbar mycket interaktivt. Vi kommer bland annat att arbeta med olika digitala pensionsverktyg. För att kunna använda dessa krävs e-legitimation.
Utbildningen avslutas med ett kort quiz på plats och utvärdering i efterhand.
Efter utbildningen kommer du att:
- ha fått kunskap om de lagstadgade och kollektivavtalade försäkringarna vid sjukdom, arbetsskada, dödsfall och ålderspension
- förstå och kunna använda din kunskap i ditt arbete och använda de verktyg som finns, till exempel Avtalats Rådgivningstjänst, Pensionsmyndigheten.se och minpension.se
- kunna stötta medlemmar i frågor inom ITP-området, genom att övergripande analysera, och agera eller hänvisa rätt utifrån uppkomna situationer
- veta vart du kan vända dig när du behöver djupare information eller stöd i frågeställningar och ärenden inom området
Ingen kostnad
Kursen är kostnadsfri. Du har rätt till ledighet och ersättning för förlorad arbetsinkomst. Läs mer om villkor för våra kurser.
Avbokning
Om du får förhinder att delta på kursen måste du avboka dig snarast möjligt så din plats kan gå till den kursdeltagare som står på tur i väntelistan. Avbokning sker till utbildning@ptk.se